Mange direktører i danske SMV’er er stadig i tvivl, når det kommer til whistleblowerordninger. Og det er ikke fordi, de ikke vil gøre det rigtige – men fordi de oplever nogle helt konkrete barrierer:
“Det lyder tungt.”
“Vi har ikke tid lige nu.”
“Der kommer alligevel ikke nogen indberetninger.”
“Det skaber bare uro.”
Disse antagelser er forståelige – men potentielt dyre.
For det første er lovgivningen ikke til diskussion. Alle virksomheder med 50+ ansatte skal have en whistleblowerordning. Manglende overholdelse kan udløse bøder – og i sidste ende skade virksomhedens renommé.
Men der er også en anden, mere skjult omkostning: Tillid.
Virksomheder, der tøver, sender indirekte et signal til medarbejderne om, at man ikke tager åbenhed og ansvarlighed alvorligt. Det kan gøre langt større skade end en enkelt indberetning nogensinde ville gøre.
I 2025 vil medarbejderes forventninger til gennemsigtighed og tryghed kun vokse. Det samme gælder forventningerne fra samarbejdspartnere, bestyrelser og potentielle investorer. En opdateret og gennemtænkt whistleblowerordning er ikke bare compliance – det er god ledelse.
Hos Whistlepilot har vi gjort det let at komme i gang – og endnu lettere at drive ordningen i hverdagen. Vi ved, at direktører har travlt. Derfor har vi fjernet al unødig administration og bygget en løsning, hvor direktøren kan delegere sagsbehandling uden at miste overblikket.
Hvis du stadig tøver, så spørg dig selv:
Hvad koster det at vente?
I bøder, i omdømme – og i tillid?
Hej, vi står klar til at hjælpe dig!Klik her for at kontakte os